Kategorie:
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Metoda Montessori – TAK czy NIE? 0
Metoda Montessori – TAK czy NIE?

Metoda Montessori to nurt, który stworzyła Maria Montessori, włoska lekarka i naukowiec. Swoją teorię zaczęła praktykować początkowo na dzieciach niepełnosprawnych oraz tych, których dotknęło społeczne wykluczenie. Szybko okazało się jednak, że to korzystny sposób wychowania każdego dziecka. Pozytywy docenia się również współcześnie. Coraz więcej rodziców zgadza się z postrzeganiem metod wychowawczych Montessori. Co więcej, powstaje coraz więcej placówek przedszkolnych oraz szkolnych, które jej hołdują. Dlaczego filozofia propagowana przez Marię Montessori jest uniwersalna i warto wdrażać ją również dzisiaj? Czy są przesłanki do tego, by uznawać ją za krzywdzącą? Sprawdźcie sami już teraz.

 

Podstawy metody Montessori

Zacznijmy od przedstawienia sylwetki samej autorki tej wychowawczej metody. Maria Montessori żyła w czasach międzywojennych. Wtedy też mocno angażowała się w pomoc dzieciom bezdomnym, żyjącym na ulicy oraz niepełnosprawnym. Szybko odkryła, że najlepsze rezultaty uzyskuje, kiedy komunikacja z nimi oparta jest na zasadach akceptowanych przez samych najmłodszych. W ich przypadku nie było mowy o narzucaniu kar ani nagród. Dziecko miało dokonywać wyboru samodzielnie, dzięki czemu stawało się odpowiedzialne, ale przy tym doceniane. Respektowano ich prawa i własne zdanie, a rozwój przebiegał zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami. Metoda Montessori zakładała od samego początku zwracanie uwagi na oczekiwania poszczególnych jednostek. Maria Montessori negowała system, w którym traktowano dzieci zespołowo. Przeciwnicy wytykali jej jednak nie do końca ułożone życie prywatne. No bo jak niby o wychowaniu dzieci mogła wypowiadać się kobieta, która własną latorośl oddała rodzinie zastępczej? Lekarka podjęła taką decyzję, bo uznała, że właśnie to będzie dla jej dziecka najlepsze. Nie oznacza to wcale, że metody wychowawcze, jakie propagowała, są złe. Wręcz przeciwnie, do dzisiaj chwali się stworzoną przez nią teorię oraz efekty pracy zgodnie z wytycznymi, jakie wskazała. Filozofię Marii Montessori i promowane przez nią pomoce dydaktyczne doceniono we Włoszech tak bardzo, że powstały nawet banknoty z jej wizerunkiem. Dzisiaj znana jest na całym świecie, a stworzony przez nią nurt wychowawczy jest praktykowany w licznych placówkach przedszkolnych oraz szkolnych, również w Polsce.

 

Harmonia i poczucie bezpieczeństwa

Maria Montessori, która własne metody wychowawcze praktykowała początkowo w domach dziecka oraz wśród rodzin najniższej klasy robotniczej, uznawała, że to właśnie dzieci niezadbane odpowiednio potrzebują spokoju, harmonii i ułożonego, dobrze znanego rytmu dnia. Tylko to może dać im warunki do wzmożonego rozwoju. Chaos nigdy nie jest wskazany, ponieważ zakłóca perfekcyjne odbieranie bodźców zewnętrznych. Właśnie to powoduje zaburzenia integracji sensorycznej, podobnie zresztą jak działanie wbrew sobie.

Montessori stawiała na naukę poprzez zabawę. To ona zauważyła, że zabawki kreatywne mogą oddziaływać na wielu płaszczyznach, jeśli pod uwagę weźmiemy rozwój małego dziecka. Pozwalają nie tylko na uruchomienie wyobraźni, ale usprawniają też motorykę ruchową, wzmacniają koncentrację uwagi oraz pamięć. Do tego dają o wiele więcej możliwości samej zabawy – samodzielnej albo w grupie. Chodzi o to, by maluch sam mógł zdecydować, z jakich akcesoriów chce korzystać.

Naukowcy już dawno udowodnili także, że kilkuletnie dziecko może skupić swoją uwagę na jednym przedmiocie czy jedynym zagadnieniu przez maksymalnie kilkanaście minut. Przedstawianie mu samej wiedzy teoretycznej sprawia natomiast, że uruchamiane są proces pamięci nietrwałej. Dopiero zagadnienia, które rzeczywiście interesują dziecko albo te, które przedstawiane są mu nieświadomie – na przykład w formie zabawy, mogą być utrwalane na stałe. Świetne są między innymi zabawki edukacyjne dla dzieci, dzięki którym nauka przebiega przy dostarczaniu mu pełnej rozrywki. Czynnikiem, przez który metoda Montessori stała się popularna na całym świecie, jest chyba fakt, że w tym przypadku najważniejsze jest dziecko i jego indywidualne potrzeby. I tego się trzymajmy, bo rzeczywiście każdy powinien mieć szansę decydowania o swoim rozwoju. W przypadku najmłodszych są potrzebni do tego dorośli, ale tylko po to, by wspierać samodzielne wybory.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl